Komoly botránnyal néz farkasszemet a Volkswagen AG. A cég pénzügyi helyzetének elnehezülése a Bundesliga csapatait is érintheti – akár már rövidtávon.
A wolfsburgi székhelyű vállalat évente több, mint 100 millió Euróval támogatja a Bundesligát illetve annak csapatait. Megteheti, hiszen a Toyota illetve a Generali Motors mellett a világ egyik legnagyobb autóipari konszernje. Európában pedig a legnagyobb. Itt nemcsak a klasszikus VW-re kell gondolni, a családhoz tartozik többek között a SEAT, a Skoda, a Porsche, a Lamborghini, a Bentley, a Bugatti, a Ducatti, a MAN, a Scania, és igen, az AUDI is.
1. A legjobban minden bizonnyal a VFL Wolfsburg félhet, amely több év után ismét ott lehet a Bajnokok Ligájában, és ahol máris nem a BL-bevételeket, hanem a VW esetlegesen elmaradó támogatásait számolgathatják. Sőt, az ő esetükben a puszta fennmaradásuk mellé is kérdőjel kerülhet. A VFL egyike annak a három Bundesliga-klubnak, amely áttörte az 50 % + 1-es szabályt: a klubot üzemeltető társaság teljes egészében a Volkswagen AG tulajdonában áll, ami pedig fontos, hogy a szavazati jogokat is teljes egészében a Volkswagen AG birtokolja. /A VFL épp mostanában fog majd megállapodni a NIKE-val egy új partneri szerződésben/
2. Közvetetten azonban két másik csapatban is tulajdonos a Volkswagen. Az egyik a Bayern München, ahol az AUDI AG 8,33 %-ban tulajdonos. Az AUDI AG részvényeit pedig majdnem egészében a Volkswagen AG jegyzi, így annak leányvállalata. A hírekben gyakran feltűnő Martin Winterkorn VW-vezérnek a Bayern üzleti döntéseibe is van beleszólása, ő a Bayern AG egyik felügyelőbizottsági tagja, posztjában épp a múlt héten erősítették meg. Amikor például a Bayern meg akar venni egy játékost, akkor ő szavaz a javaslatról és az ajánlatról. Ő ebben a minőségében nem az AUDI-t képviseli, hanem saját jogának tag.
A másik klub az Ingolstadt. Az AUDI székhelyének csapata a konszern segítsége nélkül valószínűleg nem tudott volna feljutni a legjobbak közé. Az FC Ingolstadt 19,9 %-ban a quattro GmbH tulajdonában áll. A quattro az AUDI leányvállalata, így közvetetten a Volkswagené is. Az Ingolstadt stadionja és edzőközpontja egyébként teljes egészében az AUDI tulajdona, ott a futballcsapat csak bérlő. Papíron évente 3,5 millió Eurót fizet.
3. A szponzoráció egyik látványos formája a mezeken való jelenlét. Az említett három csapat közül a Wolfsburg mezén a Volkswagen, az Ingolstadt mezén pedig az AUDI logóját találjuk meg. A SEAT az Eintracht Braunschweig mezszponzora. Az 1860 München mezén pedig a „Think blue” kifejezést olvashatjuk, ami éppen a Volkswagen környezettudatosságot célul kitűző marketingjének szlogenje. (A Wolfsburg évi 30 millió Eurót kap a mezlogóért, ugyanannyit, mint a Bayern a Telekomtól. Hogy mennyire le van maradva a Bundesliga, a Manchester United évi 90 milliót kasszíroz a mezszponzortól)
4. A Wolfsburgnál és az Ingolstadnál a stadion is a cég nevét viseli.
5. És persze vannak olyan szponzori megállapodások, ahol a cég logója nem kerül ki a mezekre. Gondoljunk itt például az AUDI-ra vagy a Paulanerrel a Bayern esetében. A Volkswagennek ilyen szponzori megállapodása van a Schalkéval, a Werderrel, a Hannoverrel és a Lipcsével; az AUDI-nak a Bayernnel, a Hoffenheimmel, a HSV-val, a Herthával és a Nürnberggel; a MAN-nak a Bayernnel, Dortmunddal, a Mönchengladbachhal és a HSV-val; a Porschének a Stuttgarttal és a Lipcsével. Itt olyanokra is lehet gondolni, mint az „AUDI-kupa” elnevezés, de a Bayern téli edzőtáborának fantázianeve (Volkswagen Camp Qatar) is a VW-t volt hivatott reklámozni.
6. A Wolkswagen a DFB-t is támogatja. A Német Kupa mérkőzéseken az összes csapat viseli a Volkswagen logóját a trikójának ujján.