Fókuszban a Bayern pénzügyi modellje

A Bayern München a mögöttünk álló években ismét megérkezett az európai futball szűk elitjébe. Lényegesen más úton, mint a többiek.

Ha a német rekordbajnok gazdálkodását vizsgáljuk, egy érdekes kettősséget tapasztalunk. A pénzügyi döntések során a klubvezetés a többi élklubhoz képest konzervatívabban jár el. Ez pedig olyan pénzügyi stabilitást ad, amellyel a Bayern München talán bármely más klubhoz képest kiszámíthatóbban képes tervezni jövőjét. Másfelől azonban – alapvetően – külső okokból a német liga együtteseinek érezhetően kisebb pénzügyi lehetőségei vannak, mint a spanyol vagy angol liga élcsapatainak. Elöljáróban úgy is meg lehet ezt fogalmazni, hogy a bajor csapat vezetősége egy kisebb térben mozogva tud majdnem annyira intenzíven ficánkolni, mint legnagyobb európai vetélytársak.

De hogyan is néz ki ez a kisebb mozgástér? Miként tud mégis kiemelkedően profi módon sáfárkodni a pénzeszközeivel a Bayern München? A bemutatásra kerülő adatok a The Swiss Ramble blog 2015. februári elemzéséből származnak, melyek néhol eltérnek a klub által 2014 novemberében közzétett számoktól, azonban arányaiban nem mutatnak más képet.

1. Önmagában a Bayern München

 

Már akkor is igen elégedettek lehetünk, ha pusztán a Bayern München AG (az üzemeltető gazdasági társaság) számait nézzük. A müncheniek évről évre képesek növelni bevételeiket, és még a gazdasági válság éveiben is nyereséges működést tudtak felmutatni. A 2012/13-as – BL-győztes – üzleti év eredményéhez képest (431,2 millió Euró) a 2013/14-es idényben 487,5 millió eurós bevételre tett szert a klub. A növekmény 56,3 millió Euró. Most ennyivel több pénzből gazdálkodhatnak, mint tette egy évvel korábban. Ez 13,1 %-os növekedés. Zsinórban 22. éve nyereségesen működik. Egyedülálló.

A három legfontosabb szegmensben egyaránt növekvő pályán mozgott a klub. A jegy- (88 millió Euró) és a közvetítési bevételek (107,7 millió Euró) minimálisan, a kereskedelmi bevételek (291,8 millió Euró) viszont kiugróan növekedtek.

Utóbbi esetében a legnagyobb, 22,4 millió eurós bevételnövekményt a merchandising-részleg adta. Itt gondoljunk például a mezeladásokra. Új (és újrakötött) szponzori szerződésekből 15,3 millió Euró többletbevétel származott, de az Allianz Arena dolgaiból is majdnem 10 millió Euróval több futott be.

2. A többi német csapathoz képest

 

A The Swiss Ramble elemezésében 2007-et hasonlítja össze 2014-gyel. Az eltelt időszakban 223 millióról indulva a Bayern München megduplázta bevételeit (119 %-os emelkedés). A 2007-es második legtőkeerősebb német klub, a Hamburger SV stagnált (120 millió Euró mindkétszer). Az azóta is általában a Bajnokok Ligájában szereplő Schalke megduplázta bevételeit (ma: 214 millió Euró), az újjáéledő Dortmund pedig megháromszorozta, a 262 millió eurós bevétel azonban még mindig elmarad a bajorokétól, de már megközelíti az olasz bajnok Juventusét.

3. Az európai versenyben

 

Árnyalja a képet, ha a Bayern München eredményeit nemzetközi viszonylatban is megnézzük. A 2013/14-es idényben a müncheniek 488 millió eurós bevétele a Deloitte Football Money League-nél a harmadik helyre volt elég. Az első Real Madrid 550, a második Manchester United 518 millió Euróból gazdálkodik. Mindenki másnak kevesebb bevétele volt. Innen nézve elégedettek is lehetünk a számokkal.

Piaci szegmensekre lebontva azonban már látunk komoly fejlődési lehetőségeket.

Jegybevételekből a Bayern 88 milliós eurós bevételt könyvelt el. Ez 31 millióval kevesebb, mint a Manchester Unitedé. Nemzetközi viszonylatban az ötödik legmagasabb. A stadionja és szurkolói miatt világszerte irigyelt Borussia Dortmundnak 56 millió Euró a bevétele, ami a Tottenham Hotspurral egyenértékű. A Bundesligában ugyan többen, de kevesebb alkalommal (18 csapatos bajnokság) kisebb beugróért járnak meccsekre. Szolidáris szinten ez pozitívumként is felfogható.

Az igazán nagy különbségek azonban a TV-s bevételekből fakadnak. A Bayern 108 millió Eurót kasszírozott a TV-bevételekből. Az éllovas Real Madrid 204 milliót. Az angol bajnokságból a Chelsea 167, az olasz Juventus 153 millióig jutott. Még ez is lényeges lemaradás. De úgy is megnézhetjük, hogy a Napoli illetve az Everton nagyságrendjében azonos pénzt szerez TV-s bevételekből, mint a német futball gigásza. Akinek TV-s bevételeiben még az is megjelenik, hogy egészen az elődöntőig menetelt a Bajnokok Ligájában. Ha csak a Bundesliga-beli számokat hasonlítjuk össze a Premiere League adatival, akkor nem állhatunk messze attól a kijelentéstől, mint amit Karl-Heinz Rummenigge tett az éves közgyűlésen, hogy még egy angol kiesőjelölt is többet gyűjt be a bajnoki közvetítésekből, mint a Bayern. Itt azonban ki kell emelni, hogy az utolsó szerződéskötések óta (2012) a német futball ki tudott termelni egy Bajnokok Ligája-győzelmet és egy világbajnoki címet. 2017-től ezen a fronton is javulást várhatunk.

Százalékos arányban: a Bayern bevételeinek 22%-át zsebeli be a TV-közvetítésekből, az Everton 73%-ot. Gyakorlatilag a Premiere League vonzerejének farvízén él és tud jobb feltételeket biztosítani a játékosainak, mint egy német középcsapat.

És akkor jöjjön a harmadik: a kereskedelmi bevételek. Ha a Bayernnek az előző kettőben lemaradása van, akkor összességében itt jól kell szerepelnie. Ez így is van. A 292 milliós bevétel 60 millió Euróval fejeli meg a Real Madrid és 106 millió Euróval a Barcelona előző évi bevételeit. Világszinten csak a PSG-nek van kedvezőbb mutatója, 328 millió Euróval. Velük kapcsolatban azonban az UEFA pénzügyi Fair Play szabályainak kijátszása is rendre szóba kerül. Hogy ismét az Evertont hozzuk fel példaként: nekik mindössze 15 milliós kereskedelmi bevételük van. A Schalkénál ez a szám 104 millió Euró.

Televíziós bevételek

4. Rejtőzködő tartalékok

 

Az mindenképpen látszik, hogy a Bayern München jelentős erőfeszítéseket tesz afelé, hogy világmárkává váljon. Az amerikai és ázsiai kapcsolatok növelése a jövőben – remélhetőleg nem a sportszakmaiság rovására – még inkább előtérbe fog kerülni. Amiként bízhatunk abban is, hogy a Bundesligát üzemeltető DFL (Német Labdarúgó Liga) a TV-s díjakból legközelebb már lényegesen kedvezőbb, legalább a Serie A-t leköröző csomagokra tud leszerződni. De olyanokra is gondolhatunk, hogy 2017-ben már a mezszponzor Telekomnak is még mélyebbre kell majd a zsebébe nyúlnia.

És akkor még ott van egy felszabaduló pénztömeg. A stabil és finanszírozható gazdálkodásából fakadóan – no meg azáltal, hogy az Allianz a Bayern AG résztulajdonosává vált – innentől kezdve évi kb. 25 millió Euróval több jut a levesbe: a tervezett 2030 helyett már 2014-ben maximálisan kifizetésre került az Allianz Arena. Nincs több törlesztőrészlet. Utalni lehet arra is, hogy a Bayern Münchennek jelentős tartalékai is lehetnek a bankszámláin, melyek, ha szükséges, egyszerűen leemelhetők, mint Javi Martínez leigazolásakor Uli Hoeneß is elmondta.

5. A német modell

 

A fogalmi egyértelműség miatt szükségesnek látszik a német gazdasági modell rövid ismertetése is. Németországban a futballklubok egyesületi formában szerveződnek. Ilyen a Bayern München e. V. is. Egy civil szervezet, melynek nem tulajdonosai, hanem tagjai vannak. Akár mi is azokká válhatunk. És akár szavazhatunk arra is, ki legyen az egyesület elnöke. Aki most Karl Hopfner.

A licencet azonban a sportegyesület által (jogi személyként erre minden joga megvan) által alapított gazdasági társaság birtokolja. Esetünkben ez egy részvénytársaság: a Bayern AG. A Bayern AG zártkörű, részvényei nem találhatók meg a tőzsdén. Négy részvényese van: a Bayern e. V., mint sportegyesület 75,01 %-ban, az Adidas AG, az Allianz SE és az AUDI AG 8,33 – 8,33 %-ban. Ugyanilyen arányban oszlanak meg a szavazati jogok is. Ennek azért van jelentősége, mert a Bundesliga 50 % + 1-es szabályai szerint NEM a tulajdoni, hanem a szavazati arányokban kell meglennie az egyesületi többségnek. (mind a magyar, mind a német társasági jogban a kettő eltérhet egymástól).

A legjobb példa a TSG Hoffenheimet üzemeltető korlátolt felelősségű társaság (GmbH) esete. Diettmar Hopp per pillanat 96 %-os tulajdonos, a szavazati jogoknak azonban csak 49%-os birtokosa. 2015. július elsejétől azonban már a szavazati jogoknak is 96%-os birtokosa lesz. Kihasználva az Állandó Döntőbíróság által 2011-ben megnyitott rést: Diettmar Hopp idén 20 éve mecénása a klubnak.